Matematikatanítás és Szakmódszertan
Matematika tanári MA
Struktúra:
-
Első félév, 2 óra gyakorlat (2 kredit)
-
Második félév, 3 óra gyakorlat (3 kredit)
-
Harmadik félév, 2 óra gyakorlat (2 kredit), a következő két tárgyból egy kötelezően választandó:
A tantárgy célja:
A tantárgy fő célja a tanárok módszertani fejlesztése, az iskolai tanítás előkészítése,
a matematika-tanári mesterség alapjainak elsajátítása
Ennek legfontosabb alapelvei
- A matematikáról és a matematikatanulásról alkotott kép (belief)
- A szakadékok az alsó-, a felső-tagozat és a középiskola között, és hogyan lehetne
ezeket csökkenteni (fő oka az egész folyamat háttérbe szorulása, partikuláris érdekek
mögé)
- A tanári mesterség megértése, amin belül kiemelendő a reflexióra való képesség, az
újra való nyitottság, és a kommunikáció
- A tanítás-tanulás mint komplex folyamat (statikus helyett dinamikus gondolkodás
fejlesztése), a történetiség fontossága
- Az egész folyamat maga is egy reflektálható tanítási-tanulási folyamatra példa legyen
- A tapasztalatok (mind diákkorukból, mind tanítási élményeik) felhasználása a tárgy
tervezése során.
- A tanítás jelenlegi kereteinek ismerete (tantervek különböző szinteken,
követelmények)
- A matematikai kompetencia összetevői és szintjei
- A tanítási folyamat tervezése, vezérlő elvei, fejlesztő pedagógia és differenciálás
fontossága
- A tanítás fontos segítői: tankönyv, oktatási eszközök (hagyományos, korosztályon-
ként más és más reprezentációk, multimédia, interaktív tábla, számítógép,
matematikatanítás és tanulás céljára készült programok)
Irodalom:
- A záróvizsgához
- Kötelező irodalom
- Ambrus András: Bevezetés a matematikadidaktikába. Eötvös Kiadó Egyetemi jegyzet
-
- Ajánlott irodalom
-
-
-
-
- R. Hersch - P. Davies: A matematika élménye, Műszaki Kiadó 1984
- Pólya György: A gondolkodás iskolája
- Pólya Gy.: Problémamegoldás iskolája, Tankönyvkiadó 1967
- Rényi A.: Ars matematika, Typotex 2009
- Skemp R.: A matematikatanulás pszichológiája, Edge Kiadó 2005
- Segédanyagok
- Magyar nyelvű tankönyvsorozatok, feladatgyűjtemények, szakköri füzetek
- Oktatási dokumentumok: NAT, kerettanterv, helyi tanterv, Érettségi Követelmények(www.oktatas.hu)
- Varga Tamás Módszertani Napok kiadványai Pl. a mathdid.elte.hu fórumán
- Matematika Tanítása vagy egyéb módszertani folyóiratok (pl. TMCS, Iskolakultúra, Új Katedra,
Új Pedagógiai Szemle, stb.)
Matematikatanítás és Szakmódszertan 1.
MSc matematika tanárszak
2 óra gyakorlat, 2 kredit
Téma:
Tapasztalatszerzés tanítási-tanulási folyamatba ágyazott általános és középiskolai szintű matematikatanítási szituációkról, azok komplex vizsgálata
A legkülönbözőbb oktatási módszerek megismerése (például kooperatív technikák, projektmódszer, kiselőadások, frontális megbeszélések, viták)
Célok:
A hallgatók változatos tanítási szituációba helyezése, a szerzett élmények megbeszélése (például: problémák és lehetséges megoldások).
Ezeket az elemzéseket és kiscsoportos tanításokat, vitákat és megbeszéléseket a következő évben példaként használjuk az előadáson.
A matematikai gondolkodás tanításának legfontosabb elemei (például: fogalomépítkezés; érvelés, indoklás, bizonyítás; matematikai modellezés)
Az említett oktatási szituációk kiválasztásánál figyelembe vesszük a különböző korosztályokat és minél változatosabb matematikai témákat.
Követelmények:
- Rendszeres, aktív részvétel a gyakorlatokon
- Házi feladatok elkészítése
- 2 szemináriumi dolgozat (fogalomépítkezés, érvelés, bizonyítás) beadása
- Rövid esszé a félév értékeléséről, reflexiók a matematikáról és tanításáról
Értékelés:
Gyakorlati jegy
A javasolt irodalomhoz:
Matematikatanítás és Szakmódszertan 2
MSc matematika tanárszak
3 óra gyakorlat, 3 kredit
Célok:
- A tanárjelöltek szisztematikus bevezetése a matematikatanítás mesterségébe
- A magyar oktatási rendszer áttekintése, legfontosabb dokumentumainak bemutatása
Tematika
A matematikatanítás-tanulás legfontosabb céljai (társadalmi igények) és a matematikáról alkotott kép (belief),
a matematikatanítás mestersége, tudománya
A matematika mint rendszer és mint eszköz (alkalmazott kontra tiszta matematika) megjelenése különböző
szinteken, pl. iskolában és az egyetemen
A matematikatanítás, tanulás alapelvei; a legfontosabb oktatási koncepciók mind a tananyag felépítésében,
strukturálásában, mind a tanítás szervezésében
A matematikatanulás pszichológiája speciális vonatkozásainak megjelenése mind a tanításban,
mind a tanulásban; a matematikatanulás specifikumai
A fogalomépítkezés alapelvei
Az érvelések, okoskodások, bizonyítások szerepe és tanítása
A matematikai modellezés és szerepe az oktatásban
A legfontosabb hatályos oktatási dokumentumok (NAT, érettségi, stb.) megismerése, elemzés
Tankönyvek szerepe a matematikatanításban, tankönyvelemzés
A tanulási folyamat tervezése, irányítása és értékelése, a mérés-értékelés szerepe, alapelvei
Az IT matematikaoktatásban játszott szerepe
Az egyes matematikai tartalmakkal kapcsolatos didaktikai meggondolások (Stoffdidaktik)
Követelmények:
Az órák folyamatos látogatása, aktív részvétel az ottani munkában.
Beadandó a félév végén egy komplex elemzés egy téma tanításáról, annak mind középiskolai mind általános
iskolai vonatkozásairól. A választható témák és az elemzés szempontjai letölthetők itt:
Értékelés:
Gyakorlati jegy.
A gyakorlati jegy döntő részét a dolgozat és a ZH értékelése adja, továbbá figyelembe vesszük az órai aktivitást
és teljesítményt.
A javasolt irodalomhoz
Matematikatanítása és Szakmódszertan 3
MSc matematika tanárszak
2 óra gyakorlat, 2 kredit, választható az a) vagy a b) változat.
a) változat: Gyakorlati szakmódszertan
Téma:
Sorra vesszük az általános és középiskolai tananyag "sarkalatos pontjait", - azokat a fogalmakat,
melyek megértése (esetleges torzulása) különösen jelentős szerepet játszik a matematikai gondolkodás fejlődésében.
Ezekhez a "sarkalatos pontokhoz" kapcsolódva a hallgatók mikrotanításokat tartanak,
melyek során részletesen elemezzük a szóbanforgó fogalom építésének különböző fázisait és a
hozzájuk kapcsolódó módszertani feladatokat, lehetőségeket.
Célok:
A tárgy fő célja, hogy a hallgatók
- a tananyag kisebb egységeit képesek legyenek a fejlesztés folyamatában látni;
- megismerjék ennek a fejlesztési folyamatnak a kiemelten fontos pontjait;
- tapasztalatot szerezzenek az elméleti matematikai és didaktikai tudásuk és a gyakorlati tanítási feladatok összekapcsolásában;
- megismerkedjenek a legalapvetőbb módszertani "mesterfogásokkal.
Követelmények:
Aktív részvétel a foglalkozásokon.
Egy 10-15 perces mikrotanítás, ennek óravázlata és elemzése: a foglalkozás célja, elképzelt hatása,
ráépülő kérdések, feladatok összeállítása, valamint elhelyezése a téma tanításának folyamatában.
Egy portfolió összeállítása, mely tartalmazza a saját mikrotanításhoz kapcsolódó
anyag mellett más mikrotanítások utólagos elemzését, folytatási, kiegészítési lehetőségeit,
problémás helyzetekben lehetséges megoldási javaslatokat. A portfolió tartalmazza a listáját a szakirodalomnak,
amit a félév során használt, esetleges kommentárokkal.
Értékelés:
Az órai munka és a portfólió alapján.
A javasolt irodalomhoz
b) Matematikadidaktikai kutatások
Téma:
Akit elsősorban az érdekel, hogy milyen didaktikai és módszertani fogásokkal kerülhetők el a matematikatanulás jellemző problémái, annak feltétlenül javasoljuk az a) változatot.
A b) változatban arra koncentrálunk, hogy hogyan diagnosztizáhatók a már létrejött zavarok és milyen eszközök segítik a terápiát.
Célok:
A tárgy fő célja, hogy a hallgatók
- jártasságot szerezzenek a használatos kérdőívek, feladatok, feladatlapok, valamint a felmérés eredményeinek elemzésében;
- megkíséreljék a használatos kérdőívek, feladatok, feladatlapok módosítását a konkrét szükségletnek megfelelően;
- maguk is keressenek a probléma feltárására és kezelésére vonatkozó kérdéseket, feladatokat, tevékenységeket.
-
Követelmények:
-
Aktív részvétel a foglalkozásokon.
-
Az évközi feladatok határidőre történő elkészítése és beadása.
- Egy napló összeállítása, amely tartalmazza a saját órai jegyzeteiket, irodalmi hivatkozásokat, a tárgyra vonatkozó reflexiót.
Kíséreljék meg továbbá egy kiválasztott probléma feltárásának és a probléma elhárításának tervét. (Miről ismerhető fel?
Milyen eszközök vannak, milyeneket kell fejleszteni? Melyek az elvárások a fejlesztendő eszközökkel kapcsolatban?
Hogyan gondolja értékelni a módszer hatékonyságát? stb.)
Ezt nem kell leadni, csak a záróbeszélgetésen bemutatni.
Értékelés:
Az órai munka és a záróbeszélgetés alapján. A záróbeszélgetés kérdései:
-
Mit visz magával ebből a tárgyból? Mi újat tanult, mi került új megvilágításba?
-
Mi tetszett legjobban?
- Mit szeretett volna másként? (Elegendő saját szempontból, de lehet objektív változtatási javaslat is.)
A javasolt irodalomhoz
Emlékeztetők Vásárhelyi Éva óráiról:
1. hét:
konferencia miatt önálló munka |
- A mathdid.elte.hu tanszéki weboldal nyitólapján kattintsanak rá a
MATEMATIKA MÓDSZERTANI JEGYZET KÉZIRATA linkre. Ott olvassák el a Ellenőrzés, értékelés a matematikaoktatásban (12. tétel) vázlatát.<\li>
- Dolgozzanak ki 1 db matematika feladatot részletes megoldással vagy megoldásokkal, pontozással és hozzák el magukkal a 2. heti órára a kidolgozott példát.
|
2. hét:
Mit mérünk? Feladatsorozat kompetenciaközpontú elemzése |
az óra anyaga
|
3. hét:
Feladatelemzés |
Tessék az interneten hazai és nemzetközi mérés ügyben körülnézni, pl: http://timss.hu/feladatok/
az óra anyaga
|
4. hét:
Feleletválasztós tesztek és másfajta feladatok
|
Egy e-tesztlap
az óra anyaga
|
5. hét:
Feladatvariációk
|
az óra anyaga
|
6. hét:
Az érzelmek szerepe
|
az óra anyaga
|
7. hét:
Önmegfigyelés - megfigyelés A felelősségvállalás
|
az óra anyaga
|
8. hét:
A tanítás új eszközei - aktív tábla, internet, tanulóplatformok, ...
|
az óra anyaga
egy e-tananyag
|
9. hét:
Műhelymunka - Hibakeresés
|
az óra anyaga
|
9. hét:
Műhelymunka - Tesztkészítés
|
az óra anyaga
|
10. hét:
Csoportmunka - felmérések
|
az óra anyaga
|