Javaslat a szintválasztáshoz | ||
megfelelt minősítésű kritériumdolgozat | kiválóan megfelelt minősítésű kritériumdolgozat | |
Feltételezett előismeretek | ||
Középiskolai törzsanyag | Az emelt szintű érettségi anyaga | |
Célkitűzés | ||
Rutin szerzése a középiskolai törzsanyagra épülő problémamegoldásban, a matematikai gondolkodásmód fejlesztése. | A problémamegoldó készség és a matematikai gondolkodásmód fejlesztése, versenyfeladatok, gyakorlati alkalmazások megismerése, elindulás az önálló kutatás irányába. | |
Részletes tematika | A magyarországi feladatorientált matematikatanítási tradíciónak megfelelően az általános és középiskolai matematika tananyag jelentősebb témaköreinek (számhalmazok, függvények, aritmetikai, algebrai, kombinatorikai, logikai, geometriai, valószínűségszámítási és statisztikai ismeretek) feldolgozása feladatok megoldása kapcsán. A különböző megoldási módok, bizonyítási módszerek elemzése, gyakorlása, összehasonlítása. | A magyarországi tehetséggondozás tradíciónak megfelelően a probléma-megoldási stratégiák, a különböző megoldási módok, bizonyítási módszerek elemzése, gyakorlása, összehasonlítása. |
Követelmények | ||
A gyakorlatokon a részvétel, egy beadandó munka, a kitűzött feladatok megoldása, valamint két zárthelyi dolgozat. | A beadandó munka egy KöMaL feladat részletes kidolgozása és alkalmanként be kell adni a házi feladatokat. | A beadandó munka KöMaL feladat helyett valamely probléma megoldásával kapcsolatos önálló kutatás, irodalmazás eredménye is lehet. |
Tanári szakirányosok számára a beadandó munka egy feladat megoldása és elemzése a KöMaL folyóirat legutolsó számaiból. Például a www.komal.hu honlapon megtalálhatók a legújabb feladatok. Amelynek már megjelent a megoldása, az nem választható. Egy mintaelemzés itt tölthető le: feladat.pdf | ||
Kitűzött feladatok | ||
Itt tölthető le: em1n.pdf | Itt tölthető le: em1h.pdf | A gyakorlatvezetőtől közvetlenül kapják |
Pótlási lehetőségek | ||
A félév végén, indokolt esetben, a gyakorlatvezető döntése alapján egy javító zárthelyi dolgozat írására van lehetőség. Sikertelen teljesítés esetén a 2. félévben ismételhető a gyakorlat. | ||
Konzultációs lehetőségek, kapcsolattartás | ||
Rendszeres konzultációs lehetőség a hallgatók igényei szerint a gyakorlatvezetővel. A kitűzött feladatok és egyéb tudnivalók folyamatosan felkerülnek erre a honlapra. | ||
Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | ||
| ||
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka | ||
Aktív részvétel a gyakorlatokon, a házi feladatok és beadandók elkészítése továbbá a zárthelyik megírása. |
Kötelező tárgy, a tantervi háló szerinti helye a 4. félév.
A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít: |
Aritmetika, algebra, elemi számelmélet, a matematikai analízis elemei. |
Kötelező/ajánlott előtanulmányi rend: |
Kötelező: algebra1, analízis 1-2. Ajánlott: számelmélet |
A tantárgy célkitűzése: |
A magyarországi feladatorientált matematikatanítási tradíciónak megfelelően az általános és középiskolai matematika tananyag jelentősebb témaköreinek prototípus (a probléma-megoldási folyamatok indító, kidolgozási és elmélyítő) feladatait, jellegzetes megoldásait és a különböző megoldási módok összehasonlítását dolgozzuk fel. A problémamegoldások során a középiskolában és az egyetemen szerzett ismeretek reflektált alkalmazására, ezen belül kiemelten a különböző elemi és nem elemi megoldások összehasonlítása kerül sor. Adott feladat lehetséges variációi közül a hagyományosan is gyakran alkalmazott általánosítás mellett további variációk készítése is szerepel. |
A tantárgy részletes tematikája: |
Aritmetika, algebra, elemi számelmélet, valamint a matematikai analízis elemei témakörökből származó feladatok megoldása. |
A tantárgy oktatásának módja: |
Heti 2 óra gyakorlat |
Követelmények |
A gyakorlatokon a részvétel, egy beadandó munka, a kitűzött feladatok megoldása, valamint két zárthelyi dolgozat.
A beadandó munka egy KöMaL vagy versenyfeladat részletes kidolgozása. A normál és haladó szint közötti differenciálás
a gyakorlatokon feldolgozott feladatok matematikai hátterének mélysége és a kitűzött feladatok komplexitása szerint
történik. A beadandó munka egy feladat megoldása és elemzése a KöMaL folyóirat legutolsó számaiból. Például a www.komal.hu honlapon megtalálhatók a legújabb feladatok. Amelynek már megjelent a megoldása, az nem választható. A feladatelemzés szempontjai és egy mintaelemzés itt tölthető le: feladat.pdf |
Kitűzött feladatok: |
Itt tölthető le: bsc_em_2n.pdf |
Pótlási lehetőségek |
A félév végén, indokolt esetben, a gyakorlatvezető döntése alapján egy javító zárthelyi dolgozat írására van lehetőség. |
Konzultációs lehetőségek, kapcsolattartás |
Rendszeres konzultációs lehetőség a hallgatók igényei szerint a gyakorlatvezetővel. A kitűzött feladatok és egyéb tudnivalók folyamatosan felkerülnek erre a honlapra. |
Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom: |
|
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka: |
Aktív részvétel a gyakorlatokon, a kitűzött feladatok megoldása és a beadandó munka elkészítése, továbbá a zárthelyik megírása. |
Kötelező tárgy, a tantervi háló szerinti helye az 5. félév.
A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít: |
Kombinatorika, valószínűségszámítás és matematikai statisztika, elemi geometria szintetikusan és analitikusan. |
Kötelező/ajánlott előtanulmányi rend: |
Kötelező: geometria 1-2, valószínűségszámítás. Ajánlott: véges matematika, algebra1, analízis 1-2. |
A tantárgy célkitűzése: |
A magyarországi feladatorientált matematikatanítási tradíciónak megfelelően az általános és középiskolai matematika tananyag jelentősebb témaköreinek prototípus (a probléma-megoldási folyamatok indító, kidolgozási és elmélyítő) feladatait, jellegzetes megoldásait és a különböző megoldási módok összehasonlítását dolgozzuk fel. A problémamegoldások során a középiskolában és az egyetemen szerzett ismeretek reflektált alkalmazására, ezen belül kiemelten a különböző elemi és nem elemi megoldások összehasonlítása kerül sor. Adott feladat lehetséges variációi közül a hagyományosan is gyakran alkalmazott általánosítás mellett további variációk készítése is szerepel. |
A tantárgy részletes tematikája: |
Kombinatorika, valószínűségszámítás és matematikai statisztika, valamint elemi geometria (szintetikus és analitikus) feladatok megoldása. |
A tantárgy oktatásának módja: |
Heti 2 óra gyakorlat |
Követelmények |
A gyakorlatokon a részvétel, egy beadandó munka, a kitűzött feladatok megoldása, valamint két zárthelyi dolgozat.
A beadandó munka egy KöMaL vagy versenyfeladat részletes kidolgozása. A normál és haladó szint közötti differenciálás
a gyakorlatokon feldolgozott feladatok matematikai hátterének mélysége és a kitűzött feladatok komplexitása szerint
történik. A beadandó munka egy feladat megoldása és elemzése a KöMaL folyóirat legutolsó számaiból. Például a www.komal.hu honlapon megtalálhatók a legújabb feladatok. Amelynek már megjelent a megoldása, az nem választható. A feladatelemzés szempontjai és egy mintaelemzés itt tölthető le: feladat.pdf |
Kitűzött feladatok: |
Itt tölthető le: bsc_em_3n.pdf |
Pótlási lehetőségek |
A félév végén, indokolt esetben, a gyakorlatvezető döntése alapján egy javító zárthelyi dolgozat írására van lehetőség. |
Konzultációs lehetőségek, kapcsolattartás |
Rendszeres konzultációs lehetőség a hallgatók igényei szerint a gyakorlatvezetővel. A kitűzött feladatok és egyéb tudnivalók folyamatosan felkerülnek erre a honlapra. |
Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom: |
|
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka: |
Aktív részvétel a gyakorlatokon, a kitűzött feladatok megoldása és a beadandó munka elkészítése, továbbá a zárthelyik megírása. |