A matematika tanítása-tk
Osztatlan matematika tanári szak
Struktúra:
Közös képzés
4+1-es képzés
5+1-es képzés
A matematika tanítása1G-tk 0+2
Osztatlan matematika tanári szak közös képzés
Tematika:
A magyar matematikatanítás jellegzetességei, nemzetközi irányzatok.
A matematika tanulási- tanítási folyamatának lényeges mozzanatai, a matematikai fogalmak reprezentációs szintjei, életkori sajátosságok.
A matematikai fogalmak kialakulása a prematematikai fogalomcsíráktól a szabatos matematikai definíciókig.
Gondolkodásfejlesztés területei (logika, kombinatorika).
A számhalmazok és műveletek; számkörbővítések, műveletek kiterjesztése; kapcsolatuk az alapvető algebrai struktúrákkal.
Elemi algebra.
A számelméleti alapfogalmak.
A függvények, sorozatok, relációk;
A geometriai alapfogalmak és transzformációk;
A nyitott mondatok, egyenletek és egyenlőtlenségek tanításának matematikai és matematikadidaktikai háttere.
Az érvelés, indoklás, bizonyítás fogalma, fajtái, módszerei.
Követelmények:
Rendszeres, aktív részvétel a gyakorlatokon
Házi feladatok, házi dolgozat elkészítése
Zárthelyi dolgozat
Reflexió: Rövid esszé a félévi munkáról, a matematikáról és a tanításáról
Értékelés:
Gyakorlati jegy
Irodalom:
- Matematika módszertani példatár kézirata
- Ambrus András: Bevezetés a matematikadidaktikába. ELTE TTK Egyetemi jegyzet.
- Pólya György: A gondolkodás iskolája.
- Pólya György: A problémamegoldás iskolája, I-II.
- Skemp R.: A matematikatanulás pszichológiája. Edge Kiadó 2005.
- NAT és Kerettantervek.
- Érettségi követelmény.
- Tankönyvek.
A LAP TETEJÉRE
A matematika tanítása2G-tk 0+2
Osztatlan matematika tanári szak közös képzés
Tematika:
A problémamegoldó gondolkodás fejlesztése.
A tapasztalatszerzésre, kreativitásra épülő fejlesztő tanítás fogalma, megvalósításának módszerei, problémái.
A matematika és az adott téma iránti érdeklődés felkeltésének eszközei.
A segédeszközök helye és funkciója a matematikai tevékenység fázisaiban.
Kiemelt területek és matematikai hátterük:
Az aritmetika és algebra iskolai bevezetésének szakaszai.
A függvényfogalom kialakításának folyamata, eszközei.
A nyitott mondatok; egyenletek és egyenlőtlenségek tanítása.
A geometria tanításának főbb módszertani szempontjai, a szemléletesség szerepe.
A bizonyítási igény felkeltése, a bizonyítási készség kialakítása.
Követelmények:
Rendszeres, aktív részvétel a gyakorlatokon
Házi feladatok, házi dolgozat elkészítése
Zárthelyi dolgozat
Reflexió: Rövid esszé a félévi munkáról, a matematikáról és a tanításáról
Értékelés:
Gyakorlati jegy
Irodalom:
- Matematika módszertani példatár kézirata
- Ambrus András: Bevezetés a matematikadidaktikába. ELTE TTK Egyetemi jegyzet.
- Pólya György: A gondolkodás iskolája.
- Pólya György: A problémamegoldás iskolája, I-II.
- Skemp R.: A matematikatanulás pszichológiája. Edge Kiadó 2005.
- NAT és Kerettantervek.
- Érettségi követelmény.
- Tankönyvek.
A LAP TETEJÉRE
Matematikatanítás és szakmódszertan1G-ta 0+2
Osztatlan matematika tanári szak 4+1-es képzés, általános iskolai matematika tanári szak
heti 2 óra gyakorlat, 2 kredit, javasolt félév: 7.
A tantárgy célja:
Az általános iskolai matematikaoktatás feladatai és lehetőségei,
a matematikáról alkotott kép alakítása az általános iskolában.
A matematikai tevékenység különböző formái a matematika tanulási folyamatában elsősorban algebra, számelmélet és függvények tanítása terén.
Adott témakörök felépítésének áttekintése, kiemelt fogalmak elemzése. Önálló foglalkozástervek készítése, bemutatása.
Követelmények:
A gyakorlati jegyet az órákon nyújtott egyéni teljesítmény, a határidőre beadott házi feladatok, önálló munkák és a zárthelyi határozza meg.
Értékelés:
gyakorlati jegy
Pótlás módja:
külön feladattal vagy zárthelyivel
Ajánlott irodalom:
- Ambrus András: Bevezetés a matematika didaktikába. Egyetemi jegyzet. ELTE Eötvös Kiadó, 2004.
- NAT, kerettantervek, általános iskolai tankönyvek
- Ambrus András: A konkrét és vizuális reprezentációk használatának szükségessége az iskolai matematikaoktatásban.
URL: aarepr.pdf
- Holt, J.: Iskolai kudarcok. Gondolat kiadó, 1991.
- Kárteszi Ferenc: Szemléletes geometria. Gondolat Kiadó 1966.
- Pálfalvi Józsefné: Matematika didaktikusan, Typotex, 2000.
- Peller József: A számfogalom fejlesztésének szintjei az oktatási gyakorlatban. Tankönyvkiadó, Budapest 1974.
- Péter Rózsa: Játék a végtelennel, Typotex
- Pólya György: A gondolkodás iskolája.
- Pólya György: A problémamegoldás iskolája. I-II.
- Skemp, R. R.: A matematikatanulás pszichológiája. Edge Kiadó, Budapest, 2005.
- Surányi János: A számkör felépítése Útközben (középiskolai matematikatanítási kísérlet)
1. és 2. kötet MTA Matematikai Kutató Intézet Didaktikai Csoport Budapest 1974.
URL: szemelv1.pdf35. oldaltól
- Matematika Módszertani Példatár, TÁMOP-4.1.2. A/1-11/1-2011-0064, 2013 (Szerk. Vásárhelyi Éva, Szerzők: Ambrus Gabriella, Munkácsy Katalin, Szeredi Éva, Wintsche Gergely
http://tankonyvtar.ttk.bme.hu/pdf/160.pdf
Kapcsolattartás:
Ambrus Gabriella
A LAP TETEJÉRE
Matematikatanítás és szakmódszertan2G-ta 0+2
Osztatlan matematika tanári szak 4+1-es képzés, általános iskolai matematika tanári szak
heti 2 óra gyakorlat, 2 kredit, javasolt félév: 8.
A tantárgy célja:
Az általános iskolai matematikaoktatás feladatai és lehetőségei, a matematikáról alkotott kép alakítása az általános iskolában.
A matematikai tevékenység különböző formái a matematika tanulási folyamatában elsősorban geometria, kombinatorika,
valószínűségszámítás és statisztika tanítása terén.
Adott témakörök felépítésének áttekintése, óravázlatok készítése, bemutatása.
Követelmények:
A gyakorlati jegyet az órákon nyújtott egyéni teljesítmény, a határidőre beadott házi feladatok, önálló munkák és a zárthelyi határozza meg.
Értékelés:
gyakorlati jegy
Pótlás módja:
külön feladattal vagy zárthelyivel
Ajánlott irodalom:
- Ambrus Gabriella: Valóságközeli matematika (munkafüzet és tanári segédkönyv CD), Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 2007.
- Bognárné-Nemetz-Tusnády: Ismerkedés a véletlennel. Tankönyvkiadó, Budapest, 1980.
- Bruner, J. S.: Új utak az oktatás elméletéhez. Gondolat Kiadó, Budapest, 1974.
- Hazai és nemzetközi felmérések anyagai
- Pálfalvi Józsefné, Szeredi Éva, Török Judit: A matematika tanulása. In: Tanuljunk, de hogyan? Az iskolai szaktárgyak tanulása. Szerkesztette: Katona András, Ládi László és Victor András. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2005. 89 -117. o.
- Szendrei Julianna: Gondolod, hogy egyre megy? Typotex, 2005.
- Vásárhelyi Éva: A számítógép a matematikaoktatásban. Oktatási segédanyag.
URL: ve_szgep.pdf
- Csordás Péter: Típushibák az általános iskolai tanulók gondolkodásában (Matematika Tanári Kincsestár 2009. június)
- Hollai Márta: A geometriai gondolkodás és a transzformációs szemlélet szintjei, ELTE TTK, Szakmódszertani Közlemények, V. 1972.
- Matematika Módszertani Példatár, TÁMOP-4.1.2. A/1-11/1-2011-0064, 2013 (Szerk. Vásárhelyi Éva, Szerzők: Ambrus Gabriella, Munkácsy Katalin, Szeredi Éva, Wintsche Gergely
http://tankonyvtar.ttk.bme.hu/pdf/160.pdf
- Ambrus Gabriella: Valóságközeli és modellezési feladatok, jegyzet TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0007
URL: valosagkozeliegyben.pdf
- Majoros Mária: Oktassunk vagy buktassunk, Calibra Kiadó
Kapcsolattartás:
Ambrus Gabriella
A LAP TETEJÉRE
A matematika tanítása3G-tg 0+2
Osztatlan matematika tanári szak 5+1-es képzés
készül
A LAP TETEJÉRE
A matematika tanítása4G-tg 0+2
Osztatlan matematika tanári szak 5+1-es képzés
Tematika:
- A tanítási folyamatok tervezése
- tanmenetek összeállítása
- fogalmi hálók készítése
- összefüggések a tananyag egyes részei között
- Tantervek, tankönyvek, egyéb források használata
- Az értékelés
- formatív és szummatív értékelés
- dolgozatok összeállítása és javítása
- az érettségi vizsga
Követelmények:
- aktív órai munka
- egymás beadandóihoz hozzászólás a beosztás szerint
- beadandó: egy téma "teljes" feldolgozása:
- tanmenet 10-15 órás tananyagrészhez
- fogalmi háló, összefüggések
- 2 óra terve részletesen - legalább az egyik óra témája új ismeret bevezetése legyen
- dolgozat értékeléssel
- továbbá kötelezően választható az alábbiak közül két összetevő
- tantárgyi koncentráció (összefüggés más tantárgyakkal)
- szemléltető eszközök tervezése
- alkalmazások
- matematikatörténet
Értékelés:
Gyakorlati jegy
Ajánlott források
- Tantervek:
- Hivatalos tankönyvek listája:
http://tankonyvkatalogus.hu/
(a készüléshez természetesen más tankönyvek is használhatók, de jelenleg az iskolák hivatalosan csak ezek közül a könyvek közül választhatnak a tanulóik számára)
- Érettségi:
A LAP TETEJÉRE