MatematikatörténetE-ta
Osztatlan matematika tanári szak 4+1-es képzés, általános iskolai matematika tanári szak
heti 2 óra előadás, 2 kredit, javasolt félév: 8.
A tantárgy célja:
a matematika történetéből olyan részletek kiemelése, amelyek közvetlenül segítik az
iskolai matematikaoktatást, egyrészt úgy, hogy a tanárok számára jobban megvilágítják
egy-egy téma tanulása közben felmerülő tanulási akadályok matematikai, matematikatörténeti hátterét,
másrészt a tanulók számára bemutatható, feladható probléma-gyűjteményt állítunk össze.
Tematika
Rövid kronológiai áttekintés a legjelentősebb matematikusokról és a legfontosabb művekről
-
A bizonyítás fogalmának alakulása az elmúlt 2000 évben
- A matematikai fogalmak kialakulásának folyamata
- Nevezetes matematikatörténeti problémák
A négy témakör mindegyikéből az általános és a középiskolai tanítás szempontjai szerint, a hallgatók érdeklődésének
figyelembevételével válogatunk.
A tantárgy tanulásának módszere
A hallgatóknak az órákon felmerülő kérdések közül kiválasztaniuk egyet vagy néhányat,
és azokat a matematikatanítás szempontjából továbbgondolni, az elért eredményekről hagyományos
vagy elektronikus naplót szükséges vezetni, amelyet a vizsgán be kell mutatni.
A hallgatói teljesítmények ellenőrzése
A félév vizsgával zárul. A vizsga 3 részből áll:
- az általános matematikatörténeti tájékozottság demonstrálása
- a választott téma részletesebb bemutatása
- a félévi tapasztalatok elemzése a vezetett napló alapján
Irodalom (választott részletek)
- Simonovits András: Válogatott fejezetek a matematika történetéből
- Szénássy Barna: A magyarországi matematika története
- Sain Márton: Nincs királyi út!
- Van der Waerden: Egy tudomány ébredése
- Davis-Hersh: A matematika élménye
Kapcsolattartás:
Munkácsy Katalin