Matematika tantervtörténeti kutatások
speciálkollégium
A tantárgy célja:
Tantervtörténeti kutatások módszerével vizsgáljuk hogyan hatottak a tantervi változások a magyar matematikatanításra a 19. századtól napjainkig.
Hatottak-e egyáltalán, vagy talán éppen fordítva: a tanítási jó gyakorlatok alakították ki az új tanterveket?
A fő hangsúlyt a 20. század második felére tesszük
Tematika: A matematika tantervek vizsgálata
- Történeti szempontok szerint
Mióta létezik Magyarországon matematika tanterv?
A matematika tantervek főbb jellegzetességei
a 19. század második felében;
a 20. században az 1. és a 2. világháború között,
a 2. világháborút közvetlenül követő időszakban,
az 1960-70-es évek matematikai refomkorszakban.
A rendszerváltás utáni tantervek, a NAT és a Kerettantervek
- Tartalmi szempontok szerint
Hogyan írják le az adott korszak matematika tantervei a matematikai fogalmak kialakulásának folyamatát?
A komplex matematikai tanterv tartalmi és módszertani jellemzői.
Mi a kapcsolata a korabeli tanterveknek az adott kort jellemző hazai és külföldi matematikatanítási irányzatokkal?
Összevetés a jelennel
Milyen kapcsolódási pontok fedezhetők fel a korábbi és a jelenlegi matematika tantervekben?
A tantárgy tanulásának módszere
A tárgy oktatója előadásokban támpontot ad a hallgatói egyéni kutatásokhoz. A hallgatói szemináriumi előadásokban és dolgozatokban kiemelt hangsúlyt kapnak a választott témák jelenkori kapcsolódásai, elsősorban a hazai matematikatanításban, de néhány külföldi példával szélesebb körű kitekintést is nyújthatnak.
A hallgatói teljesítmények ellenőrzése
Hallgatói követelmény: a tematikában megjelölt témák közül kell mindenkinek egyet önállóan feldolgozni és rövid előadásban vázolni. A félév végi osztályzat alapja a határidőre beadott tanulmány, illetve annak bemutatása a csoport előtt. A dolgozatok értékét növeli az önállóan gyűjtött szakirodalom ismertetése, illetve ezek digitális megjelenítése.
Irodalom:
A jelzett korszakokhoz tartozó tantervek és az oktatásirányítás egyéb dokumentumai.
Korabeli tankönyvek.
A matematika tanítása című folyóirat megfelelő korabeli számai.
A matematikatanár-képzés és a Matematikatanár-továbbképzés című folyóirat megfelelő kötetei.
Kapcsolattartás:
Pálfalvi Józsefné