Magyar matematikaoktatási hagyományok
speciálkollégium
Tematika:
A magyar matematikaoktatással kapcsolatban szinte közhelyszámba megy az a feltételezés, hogy létezik egyfajta sajátos
"magyar matematikaoktatási hagyomány", amelynek középpontjában a problémamegoldás és a matematika "felfedeztetése" áll.
Ez a hagyomány azonban elsősorban a tehetséggondozásban eleven, a közoktatásban jóval kevésbé elterjedt - leírása,
jellemzése pedig csak vázlatos formában létezik.
A kurzus során jelentős magyar matematikusok, elsősorban Kalmár László, Péter Rózsa, Rényi Alfréd és Pólya György
matematikanépszerűsítő és matematikaoktatásról szóló írásait elemezve vizsgáljuk e hagyomány alapelveit.
Ezután a Varga Tamás által vezetett "komplex matematikaoktatási reform" (1978) tantervéből, tankönyveiből és tanári
kézikönyveiből vett részleteket tanulmányozunk.
A kurzus résztvevői végül maguk is megpróbálnak a megismert alapelveknek megfelelő óratervet vagy tanmenet-részletet készíteni.
Követelmények:
Az órákon való aktív részvétel.
Az egyes órákra kitűzött irodalom (óránként kb. 10-20 oldal) elolvasása.
Egy téma tanításának megtervezése, bemutatása az órán.
Irodalom:
- Kalmár László (1986). Integrállevél (Varga Antal szerk.). Budapest, Gondolat.
- Péter Rózsa (1944/2010). Játék a végtelennel. Budapest, Typotex.
- Pólya György (1945/1969). A gondolkodás iskolája (Lakatos Imre ford.). Budapest, Gondolat.
- Rényi Alfréd (2005). Ars Mathematica. Rényi Alfréd összegyűjtött írásai. Budapest, Typotex.
- Szendrei Julianna (2004). Gondolod, hogy egyre megy? Budapest, Typotex.
Értékelés:
gyakorleti jegy
Kapcsolattartás:
Gosztonyi Katalin