Miért nem tudja ez az okos gyerek, hogy...?
A tantárgy célja
A matematikatanulás szociológiai kérdéseinek vizsgálata külföldi és magyar nyelvű kutatások alapján,
az iskolai tanítás hatékonysága emelésének szempontjai szerint.
Tematika
Elsősorban a hátrányos helyzetű, tehetséges, de gyenge tanulmányi eredményeket elérő tanulókra koncentrálunk.
Elemezzük, hogy mit tehet a matematikatanár az esélyegyenlőtlenség csökkentése érdekében. Hova helyezzük a
hangsúlyt a tantervi előírások keretein belül? Hogyan lehet segíteni a tanulóknak, ha a tankönyvek, illetve a tanári
élőbeszéd köznapi elemeinek megértésében merülnek fel problémák?
A tantárgy tanulásának módszere
A hallgatóknak az órákon felmerülő kérdések közül kiválasztaniuk egyet vagy néhányat, és
azokat a matematikatanítás szempontjából továbbgondolni, az elért eredményekről hagyományos
vagy elektronikus naplót szükséges vezetni, amelyet a vizsgán be kell mutatni.
A hallgatói teljesítmények ellenőrzése
A félév vizsgával zárul. A vizsga 3 részből áll:
- beszámoló a matematikatanítás szociológiájának egy választott tanulmányából
- beszámoló a hallgató által készített eszközről, vagy kidolgozott módszertani ötletről,
amely segíthet a hátrányok csökkentésében, a tehetség kibontakozásában
- a félévi tapasztalatok elemzése a vezetett napló alapján
Irodalom (Választhatóan a hallgatók érdeklődésének megfelelően )
- A Matematikadidaktikai fórum, különösen
Ambrus András és Vásárhelyi Éva tanulmányai
- Gorgorió N. - Planas N.: Cultural distance and identities-in-construction within the multicultural mathematics classroom.
Zentralblatt fur Didaktik der Mathematik, Analyses, 2005.No. 2. (April 2005) 64-71. p.
- Munkácsy Katalin: Social Skills and Mathematics Learning, Philosophy of Mathematics Education Journal No. 21
(September 2007), http://www.people.ex.ac.uk/PErnest/pome21/index.htm
- Munkácsy Katalin: A matematikatanulás társadalmi meghatározottsága. Iskolakultúra, 2006. 4. sz. 85-92. p
- Tuveng, E. - Wold, A. H.: The Collaboration of Teacher and Language-minority Children in Masking
Comprehension Problems in the Language of Instruction: A Case Study in an Urban Norwegian School.
Language and Education, 2005. 6. 513-536. p.
- Tanulmányok a Teaching Mathematics and Computer Science folyóiratból, http://tmcs.math.klte.hu/
Kapcsolattartás:
Munkácsy Katalin