Matematika tanári MA Elemi matematika 4-5.
Matematika tanári MA Elemi matematika 4.
2010-es tanterv
Heti 2 óra gyakorlat (2 kredit)
A tantárgy leírása:
A tárgy az elemi matematika 1., 2., 3. tantárgyak közvetlen folytatása.
Ebben a félévben az algebra és az analízis területeiről választott központi fogalmak felépülését mutatjuk be vertikálisan.
(Ilyen lehet például a sorozat fogalmának, a függvényfogalomnak, a művelet fogalmának ... a fejlődése.)
Mindezt, hasonlóan a korábbi elemi matematika tárgyakhoz, feladatokon és feladatsorokon keresztül,
a problémaérzékenység és a problémamegoldó gondolkodás fejlesztésének szem előtt tartásával tesszük.
Az egyéni feladatmegoldó készség fejlesztése mellett azonban különösen nagy hangsúlyt kap, hogy a hallgatók
a feladatmegoldás során egy-egy feladathoz több korosztály szintjének megfelelően is tudjanak közeledni.
A tárgy sok szempontból "híd" szerepet tölt be. Összeköti például az egyetemi matematikát és az iskolai matematikát,
a hallgató "saját matematikáját" az egyetemi illetve az iskolai matematikával.
Célok:
Feladatmegoldó készség fejlesztése.
A hallgatók megismertetése a fogalomépítéssel a választott témakörök területén.
Didaktikai ismeretek alapozása, ismerkedés a tananyag struktúrájával, kulcspontjaival.
Kapcsolatok tudatosítása, felismertetése a tananyag különböző területei között.
A hallgatók szubjektív fogalmainak mélyítése, kiterjesztése két irányban: egyrészt a fogalomalkotás kezdetei felé,
másrészt az egyetemen szerzett ismeretek felé:
milyen képzetek élnek a megfelelő fogalmakról a gyerekekben - a tárgyalt fogalmak "nem verbális" szintjeinek megvilágítása,
milyen kapcsolatban állnak az általános és középiskolás tanulók szemléletes fogalmai az egyetemi matematikával.
A hallgatók módszertani, didaktikai ismereteinek bővítése, a kiválasztott fogalmak kialakulását, épülését segítő módszerek,
manipulációs eszközök, fogalomépítő játékok, ... alkalmazásán keresztül.
Módszer:
A magyarországi feladatorientált matematikatanítási tradíciónak megfelelően az általános és
középiskolai matematika tananyag jelentősebb témaköreiből válogatott tipikus feladatok, feladatsorokjellegzetes megoldásainak
áttekintése, a különböző megoldási módok összehasonlítása a matematikai és szakmódszertani problémaérzékenység és a problémamegoldó
gondolkodás fejlesztésének szem előtt tartásával.
Különösen fontos, hogy a tanárjelöltek a feladatmegoldás során egy-egy feladathoz több korosztály
életkori sajátosságának megfelelően közeledjenek (munkaforma, reprezentációs szint,...).
Értékelés:
A gyakorlati jegyet a gyakorlatokon végzett munka, beadandó feladatok és egy zárthelyi dolgozat eredménye határozza meg.
Irodalom:
- Pólya György: A problémamegoldás iskolája
- Magyar nyelvű tankönyvsorozatok, általános és középiskolás feladatgyűjtemények, szakköri füzetek
- Magyar és idegen nyelvű módszertani és népszerűsítő kiadványok (pl.: ABACUS, KÖMAL, Matematika Tanítása,
Varga Tamás Napok kiadványai, egyetemi és főiskolai szemelvénygyűjtemények, ...)
Matematika tanári MA Elemi matematika 5
2010-es tanterv
Heti 2 óra gyakorlat (2 kredit)
A tantárgy leírása:
A tárgy az Elemi matematika 1., 2., 3. tantárgyak közvetlen folytatása. Ebben a félévben a tehetséggondozás iskolai gyakorlatát, lehetőségeit
vizsgáljuk. Mindezt, hasonlóan a korábbi elemi matematika tárgyakhoz, feladatokon és feladatsorokon keresztül, a problémaérzékenység és a
problémamegoldó gondolkodás fejlesztésének szem előtt tartásával tesszük. Az egyéni feladatmegoldó készség fejlesztése mellett különösen
nagy hangsúlyt kap, hogy a hallgatók a feladatmegoldás során megismerjék a tehetség kiválasztásához és fejlesztéséhez alkalmazható
feladatok speciális jellemzőit, valamint a különböző korosztályok tehetség-fejlesztésének sajátosságait.
Célok:
A problémamegoldó készség fejlesztése. A hallgatók megismertetése a hazai matematikaversenyek rendszerével, feladataival, és a
tehetséggondozás különböző tanórai és tanórán kívüli lehetőségeivel. Didaktikai ismeretek alapozása, a tananyag és a kiegészítő
tananyag kapcsolatának megvilágításával, feladatsorozatok elemzésével, és a problémamegoldás alapfogalmainak azonosításával.
A hallgatók - a különböző korosztályoknak szóló, különböző szintű feladatsorozatokon keresztül - kapjanak átfogó képet a
problémamegoldó készség fejlődéséről, legyenek képesek az egyes problémák korosztálynak és tehetségnek megfelelő besorolására.
Módszer:
A magyarországi feladatorientált matematikatanítási tradíciónak megfelelően az általános és
középiskolai matematika tananyag jelentősebb témaköreiből válogatott tipikus feladatok, feladatsorokjellegzetes megoldásainak
áttekintése, a különböző megoldási módok összehasonlítása a matematikai és szakmódszertani problémaérzékenység és a problémamegoldó
gondolkodás fejlesztésének szem előtt tartásával.
Különösen fontos, hogy a tanárjelöltek a feladatmegoldás során egy-egy feladathoz több korosztály
életkori sajátosságának megfelelően közeledjenek (munkaforma, reprezentációs szint,...).
Értékelés:
A gyakorlati jegyet a gyakorlatokon végzett munka, beadandó feladatok és egy zárthelyi dolgozat eredménye határozza meg.
Irodalom:
Könyvek, cikkek a tehetséggondozásról:
- Balogh László. Elméleti alapok tehetséggondozó programokhoz. Tehetség, 2007.1.
- Báthory Zoltán: Az iskolai tehetséggondozás. Tehetség, 1998/4.2-3.
- Buda Mariann: Óriás leszel? A tehetséges gyerekek. Dinasztia Tankönyvkiadó, 2004.
- Gyarmathy Éva: Matematikai tehetségek. Új Pedagógiai Szemle, 2002.05.
- Gyarmathy Éva: A tehetségek fejlesztése hétfőtől péntekig. Válogatás (A tehetség meghatározásának és
felismerésének problematikája az iskolában), Pesterzsébeti Pedagógiai Intézet, 20034-7.
- Gordon Győri János: Tehetséges gyerekek gondolkodási készségének fejlesztése. Iskolakultúra, 2001. 1.sz
- Ranschburg Jenő: A tehetséges tanulók speciális képzésének elméleti és gyakorlati kérdései. Pszichológia, 1988/1. 61-84.
- Ranschburg Jenő (szerk.): Tehetséggondozás az iskolában. Tankönyvkiadó, Budapest, 1988.
Matematika feladatgyűjtemények a tehetséggondozáshoz:
- Andrásfai Béla: Versenymatek gyerekeknek. Általános és középiskolai tanulók számára. Tankönyvkiadó, 1988.
- Általános iskolai szakköri füzet. Sorozat, Tankönyvkiadó
- Farkas István: Matematikai szakköri feladatgyűjtemény. Veszprém, MPI, 1994.
- Fehér Károly: Szóbeli-elemi matematikai feladatok. Az 5-8. osztályos tanulók készségfejlesztéséhez. Deberecen,
Hajdú-Bihar Megyei Pedagógiai Intézet, 1991.
- Imrecze Zoltánné: Aki mer, az nyer! Tankönyvkiadó, 1989.
- Kazarinoff, Nicholas D.: Geometriai egyenlőtlenségek. Budapest, Gondolat, 1980.
- Kosztolányi József: Érdekes matematikai feladatok általános- és középiskolásoknak. Szeged, Mozaik Okt. Stúdió, 1993.
- Középiskolai szakköri füzetek. Sorozat, Tankönyvkiadó
- Kőnig Dénes: Mathematikai mulatságok. Budapest, Typotex, 1991.
- Róka Sándor: 2000 feladat az elemi matematika köréből. Budapest, Typotex, 2000.
- Róka Sándor: Szakköri feladatok matematikából. 3-4, 5-6, 7-8. osztály. Tóth Könyvkereskedés, Debrecen, 1996.
- Váradi Istvánné: 100 feladat, 100 megoldás. Homonnai Kiadó, 1996.
- Versenyfeladatok gyűjteményei (Zrínyi, Varga Tamás, stb.)
Kapcsolattartás:
Hraskó András és Wintsche Gergely