ELTE címer
ELTE TTK Matematikai Intézet
Matematikatanítási és Módszertani Központ
Matematika tanár
(osztatlan)

Matematika BSc Matematika BSc
tanári szakirány
Matematika tanári MA Matematika tanári MA levelező Speciálkollégiumok a 2016-17-es tanév 2. félévében Doktoranduszoknak

MSC Elemi matematika 4.

Msc matematika tanárszak, 2009
Heti 2 óra gyakorlat (2 kredit)

A tantárgy leírása:

A tárgy az elemi matematika 1., 2., 3. tantárgyak közvetlen folytatása. Ebben a félévben az algebra és az analízis területeiről választott központi fogalmak felépülését mutatjuk be vertikálisan. (Ilyen lehet például a sorozat fogalmának, a függvényfogalomnak, a művelet fogalmának ... a fejlődése.) Mindezt, hasonlóan a korábbi elemi matematika tárgyakhoz, feladatokon és feladatsorokon keresztül, a problémaérzékenység és a problémamegoldó gondolkodás fejlesztésének szem előtt tartásával tesszük. Az egyéni feladatmegoldó készség fejlesztése mellett azonban különösen nagy hangsúlyt kap, hogy a hallgatók a feladatmegoldás során egy-egy feladathoz több korosztály szintjének megfelelően is tudjanak közeledni.
A tárgy sok szempontból "híd" szerepet tölt be. Összeköti például az egyetemi matematikát és az iskolai matematikát, a hallgató "saját matematikáját" az egyetemi illetve az iskolai matematikával.

Célok:

Feladatmegoldó készség fejlesztése. A hallgatók megismertetése a fogalomépítéssel a választott témakörök területén. Didaktikai ismeretek alapozása, ismerkedés a tananyag struktúrájával, kulcspontjaival. Kapcsolatok tudatosítása, felismertetése a tananyag különböző területei között. A hallgatók szubjektív fogalmainak mélyítése, kiterjesztése két irányban: egyrészt a fogalomalkotás kezdetei felé, másrészt az egyetemen szerzett ismeretek felé:
  • milyen képzetek élnek a megfelelő fogalmakról a gyerekekben - a tárgyalt fogalmak "nem verbális" szintjeinek megvilágítása,
  • milyen kapcsolatban állnak az általános és középiskolás tanulók szemléletes fogalmai az egyetemi matematikával.
    A hallgatók módszertani, didaktikai ismereteinek bővítése, a kiválasztott fogalmak kialakulását, épülését segítő módszerek, manipulációs eszközök, fogalomépítő játékok, ... alkalmazásán keresztül.

    Módszer:

    A magyarországi feladatorientált matematikatanítási tradíciónak megfelelően az általános és középiskolai matematika tananyag jelentősebb témaköreiből válogatott tipikus feladatok, feladatsorokjellegzetes megoldásainak áttekintése, a különböző megoldási módok összehasonlítása a matematikai és szakmódszertani problémaérzékenység és a problémamegoldó gondolkodás fejlesztésének szem előtt tartásával.
    Különösen fontos, hogy a tanárjelöltek a feladatmegoldás során egy-egy feladathoz több korosztály életkori sajátosságának megfelelően közeledjenek (munkaforma, reprezentációs szint,...).

    Értékelés:

    A gyakorlati jegyet a gyakorlatokon végzett munka, beadandó feladatok és egy zárthelyi dolgozat eredménye határozza meg.

    Irodalom:

  • Pólya György: A problémamegoldás iskolája
  • Magyar nyelvű tankönyvsorozatok, általános és középiskolás feladatgyűjtemények, szakköri füzetek
  • Magyar és idegen nyelvű módszertani és népszerűsítő kiadványok (pl.: ABACUS, KÖMAL, Matematika Tanítása, Varga Tamás Napok kiadványai, egyetemi és főiskolai szemelvénygyűjtemények, ...)
    A kitűzött feladatok letöltése
    Támpontok a beadandó feladatok elkészítéséhez