MSC Elemi matematika 4.
Msc matematika tanárszak, 2009
Heti 2 óra gyakorlat (2 kredit)
A tantárgy leírása:
A tárgy az elemi matematika 1., 2., 3. tantárgyak közvetlen folytatása.
Ebben a félévben az algebra és az analízis területeiről választott központi fogalmak felépülését mutatjuk be vertikálisan.
(Ilyen lehet például a sorozat fogalmának, a függvényfogalomnak, a művelet fogalmának ... a fejlődése.)
Mindezt, hasonlóan a korábbi elemi matematika tárgyakhoz, feladatokon és feladatsorokon keresztül,
a problémaérzékenység és a problémamegoldó gondolkodás fejlesztésének szem előtt tartásával tesszük.
Az egyéni feladatmegoldó készség fejlesztése mellett azonban különösen nagy hangsúlyt kap, hogy a hallgatók
a feladatmegoldás során egy-egy feladathoz több korosztály szintjének megfelelően is tudjanak közeledni.
A tárgy sok szempontból "híd" szerepet tölt be. Összeköti például az egyetemi matematikát és az iskolai matematikát,
a hallgató "saját matematikáját" az egyetemi illetve az iskolai matematikával.
Célok:
Feladatmegoldó készség fejlesztése.
A hallgatók megismertetése a fogalomépítéssel a választott témakörök területén.
Didaktikai ismeretek alapozása, ismerkedés a tananyag struktúrájával, kulcspontjaival.
Kapcsolatok tudatosítása, felismertetése a tananyag különböző területei között.
A hallgatók szubjektív fogalmainak mélyítése, kiterjesztése két irányban: egyrészt a fogalomalkotás kezdetei felé,
másrészt az egyetemen szerzett ismeretek felé:
milyen képzetek élnek a megfelelő fogalmakról a gyerekekben - a tárgyalt fogalmak "nem verbális" szintjeinek megvilágítása,
milyen kapcsolatban állnak az általános és középiskolás tanulók szemléletes fogalmai az egyetemi matematikával.
A hallgatók módszertani, didaktikai ismereteinek bővítése, a kiválasztott fogalmak kialakulását, épülését segítő módszerek,
manipulációs eszközök, fogalomépítő játékok, ... alkalmazásán keresztül.
Módszer:
A magyarországi feladatorientált matematikatanítási tradíciónak megfelelően az általános és
középiskolai matematika tananyag jelentősebb témaköreiből válogatott tipikus feladatok, feladatsorokjellegzetes megoldásainak
áttekintése, a különböző megoldási módok összehasonlítása a matematikai és szakmódszertani problémaérzékenység és a problémamegoldó
gondolkodás fejlesztésének szem előtt tartásával.
Különösen fontos, hogy a tanárjelöltek a feladatmegoldás során egy-egy feladathoz több korosztály
életkori sajátosságának megfelelően közeledjenek (munkaforma, reprezentációs szint,...).
Értékelés:
A gyakorlati jegyet a gyakorlatokon végzett munka, beadandó feladatok és egy zárthelyi dolgozat eredménye határozza meg.
Irodalom:
Pólya György: A problémamegoldás iskolája
Magyar nyelvű tankönyvsorozatok, általános és középiskolás feladatgyűjtemények, szakköri füzetek
Magyar és idegen nyelvű módszertani és népszerűsítő kiadványok (pl.: ABACUS, KÖMAL, Matematika Tanítása,
Varga Tamás Napok kiadványai, egyetemi és főiskolai szemelvénygyűjtemények, ...)