Elemi matematika6G-tg mm5t2em9g
Osztatlan tanár, 12 féléves képzés
heti 2 óra gyakorlat, 2 kredit, javasolt félév: 9.
A tantárgy célja:
A hallgatóknak legyen képe és ismerete a leszakadó gyerekek támogatásának lehetőségeiről, fejlesztésükről. A tehetséges gyerekek felismerése, támogatása, a matematika és a gondolkodás örömének megtalálása.
Versenyek és felkészítés a versenyekre.
Tematika:
- A tárgy az Elemi matematika 1., 2., 3. 4. 5. tantárgyak közvetlen folytatása, de azokra csak részben épül. Ebben a félévben a különleges helyzetű, tehát a leszakadó vagy a kiemelkedő képességű diákokkal való foglalkozás a fő téma. A leszakadók támogatásának és a tehetséggondozás iskolai gyakorlatának, lehetőségeit vizsgáljuk. Mindezt, hasonlóan a korábbi elemi matematika tárgyakhoz, feladatokon és feladatsorokon keresztül, a problémaérzékenység és a problémamegoldó gondolkodás fejlesztésének szem előtt tartásával tesszük. Az egyéni feladatmegoldó készség fejlesztése mellett különösen nagy hangsúlyt kap, hogy a hallgatók a feladatmegoldás során megismerjék a tehetség kiválasztásához és fejlesztéséhez alkalmazható feladatok speciális jellemzőit, valamint a különböző korosztályok tehetség-fejlesztésének sajátosságait.
- A magyarországi feladatorientált matematikatanítási tradíciónak megfelelően az általános és középiskolai matematika tananyag jelentősebb témaköreiből válogatott logikai fejlesztő tevékenységekre és feladatokra építünk.
- Különösen fontos, hogy a tanárjelöltek a feladatmegoldás során egy-egy feladathoz több korosztály életkori sajátosságának megfelelően közeledjenek (munkaforma, reprezentációs szint,...).
- A magyarországi tehetséggondozás hagyományai és központjai. A magyarországi matematika versenyek régen és ma. A versenyek és felkészítések szervezeti keretei és feladataik áttekintése, minta feladatsorok tanulmányozása és összeállítása a hallgatók munkái alapján. Nemzetközi kitekintés, más országok tehetséggondozási programjai, azok megjelenése a nyomtatott és az elektronikus médiában. Európai trendek.
- A problémamegoldó készség fejlesztése. A hallgatók megismertetése a hazai matematikaversenyek rendszerével, feladataival, és a tehetséggondozás különböző tanórai és tanórán kívüli lehetőségeivel. Didaktikai ismeretek alapozása, a tananyag és a kiegészítő tananyag kapcsolatának megvilágításával, feladatsorozatok elemzésével, és a problémamegoldás alapfogalmainak azonosításával. A hallgatók - a különböző korosztályoknak szóló, különböző szintű feladatsorozatokon keresztül - kapjanak átfogó képet a problémamegoldó készség fejlődéséről, legyenek képesek az egyes problémák korosztálynak és tehetségnek megfelelő besorolására.
Értékelés
A gyakorlati jegyet a gyakorlatokon végzett munka, a beadandó feladatok, megtartott hallgatói előadások és maximum egy zárthelyi dolgozat eredménye határozza meg.
Ajánlott irodalom
- Matematikai versenytesztek (Zrínyi feladatok és megoldásaik sorozat) Mozaik kiadó
- Matematikai versenytesztek,
- Középiskolai Matematikai Lapok.
- Könyvek, cikkek a tehetséggondozásról:
- Balogh László. Elméleti alapok tehetséggondozó programokhoz. Tehetség, 2007.1.
- Báthory Zoltán: Az iskolai tehetséggondozás. Tehetség, 1998/4.2-3.
- Buda Mariann: Óriás leszel? A tehetséges gyerekek. Dinasztia Tankönyvkiadó, 2004.
- Gyarmathy Éva: Matematikai tehetségek. Új Pedagógiai Szemle, 2002.05.
- Gyarmathy Éva: A tehetségek fejlesztése hétfőtől péntekig. Válogatás (A tehetség meghatározásának és felismerésének problematikája az iskolában), Pesterzsébeti Pedagógiai Intézet, 20034-7.
- Gordon Győri János: Tehetséges gyerekek gondolkodási készségének fejlesztése. Iskolakultúra, 2001. 1.sz
- Ranschburg Jenő: A tehetséges tanulók speciális képzésének elméleti és gyakorlati kérdései. Pszichológia, 1988/1. 61-84.
- Ranschburg Jenő (szerk.): Tehetséggondozás az iskolában. Tankönyvkiadó, Budapest, 1988.
- Matematika feladatgyűjtemények a tehetséggondozáshoz:
- Andrásfai Béla: Versenymatek gyerekeknek. Általános és középiskolai tanulók számára. Tankönyvkiadó, 1988.
- Általános iskolai szakköri füzet. Sorozat, Tankönyvkiadó
- Farkas István: Matematikai szakköri feladatgyűjtemény. Veszprém, MPI, 1994.
- Fehér Károly: Szóbeli-elemi matematikai feladatok. Az 5-8. osztályos tanulók készségfejlesztéséhez. Deberecen, Hajdú-Bihar Megyei Pedagógiai Intézet, 1991.
- Imrecze Zoltánné: Aki mer, az nyer! Tankönyvkiadó, 1989.
- Kazarinoff, Nicholas D.: Geometriai egyenlőtlenségek. Budapest, Gondolat, 1980.
- Kosztolányi József: Érdekes matematikai feladatok általános- és középiskolásoknak. Szeged, Mozaik Okt. Stúdió, 1993.
- Középiskolai szakköri füzetek. Sorozat, Tankönyvkiadó
- Kőnig Dénes: Mathematikai mulatságok. Budapest, Typotex, 1991.
- Róka Sándor: 2000 feladat az elemi matematika köréből. Budapest, Typotex, 2000.
- Róka Sándor: Szakköri feladatok matematikából. 3-4, 5-6, 7-8. osztály. Tóth Könyvkereskedés, Debrecen, 1996.
- Váradi Istvánné: 100 feladat, 100 megoldás. Homonnai Kiadó, 1996.
- Versenyfeladatok gyűjteményei (Zrínyi, Varga Tamás, stb.)
Kapcsolattartás
Wintsche Gergely